Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

Jak w dziecięcej grze w państwa – wykrawam nożem kawałek ziemi, przestrzeni publicznego parku, ogłaszając ją moją tymczasową własnością.

Zawłaszczam jej powierzchnię: fragment skorupy ziemskiej, miasta, działki zieleni parkowej według planu miejscowego. Wyznaczam granice terytorium na mapie.

Zagarniam przestrzeń nad nią – pustkę do zdefiniowania i wypełnienia, arenę dla potencjalnych zdarzeń. Wszystkie dobra, które znajdę na jej obszarze, od stuletnich drzew po kapsle i niedopałki.

Moim jest podziemie, wraz z wszystkimi organizmami żywymi, bilionami geobiontów i geofili. Władam zasobami naturalnymi, elementami przyrody nieożywionej, sięgając aż do samego jądra.

Ogłaszam niepodległość na ziemi uformowanej ludzkimi rękami. Z niej buduję twierdzę.

iwola

„Zaklepane / Ground Rules”

Uprawiana, nietykana, zalewana, osuszana, truta, oczyszczana, wylesiana, zalesiana, betonowana, wysadzana, sprzedawana, porzucana, zawłaszczana, chroniona, eksploatowana, czczona, grodzona, współdzielona. Moja, twoja, nasza, innego, wspólna, niczyja.

Co dzieje się z ziemią, gdy pojawia się na niej człowiek? Gdy zaczyna czuć się jej posiadaczem? Jak doszło do tego, że nazywamy się właścicielami czegoś, co w istocie należy do natury? Gdzie leży granica między korzystaniem z jej zasobów a ich eksploatowaniem, kto o tym decyduje i dlaczego? Co mogę, gdy jest wspólna, a co jest nie z tej ziemi? Jakie są reguły gry?

Ziemia – archiwum walki o prawa do posiadania, kontroli, wyłączania i korzystania z terytorium. Ideologia, chciwość, konflikt, nauka i altruizm nieraz wbijały w nią swoje flagi. Ludzie – zdobywcy i kartografowie, kolektywiści, imperialiści i kapitaliści – rzucają na ziemię swój cień, zwykle kosztem jej samej, zamieszkujących ją organizmów nieludzkich i rdzennej ludności.

Jeden procent właścicieli największych farm kontroluje 70 proc. gruntów uprawnych na świecie; chińskie władze usypują sztuczne wyspy na Morzu Południowochińskim, by móc rościć sobie prawo do eksploatacji surowców naturalnych w pasie 12 mil od swojego terytorium; okrutna saga izraelska, w której ziemia w Strefie Gazy jest osiedlana i strzeżona pod bronią, trwa w najlepsze od pół wieku; kanadyjscy inwestorzy – tysiące kilometrów od proekologicznej i chroniącej prawa człowieka polityki w swoim kraju – likwidują cmentarz z 400 grobami rdzennej ludności w Hondurasie, by wydobywać na jego terytorium złoto; polski biznesmen, za zgodą starosty, usypuje na terenie obszaru Natura 2000 wyspę i buduje na niej 15-kondygnacyjny zamek z 50-metrową wieżą w XXI wieku.

Zdarza się, że walka o ziemię przybiera jednak przyjazne oblicze. Kanadyjczycy i Duńczycy na wyspie Hans położonej mniej niż 12 mil od wybrzeży obu krajów, na zmianę wieszają na maszcie swoje flagi, zostawiając kanadyjską whisky i duńskiego snapsa dla „wroga”; Roy Bates w 1967 roku na opuszczonej platformie przeciwlotniczej na Morzu Północnym ogłasza niepodległe państwo, by móc prowadzić piracką rozgłośnię radiową; antyglobalistyczny kolektyw Reclaim The Streets odzyskuje ulice i przestrzenie publiczne dla mieszkańców i mieszkanek miast z rąk reklamodawców, kapitalistów i lobby transportowego; poznańscy anarchiści i aktywistki od 25 lat tworzą na porzuconym skrawku miasta alternatywną przestrzeń dla kultury, zamieszkiwania i walki o prawa wykluczonych.

Zapraszamy artystki, performerów, artywistki, animatorów, badaczki do nadsyłania projektów stanowiących namysł nad prawem własności, prawem do ziemi i eksploatowania jej zasobów. Codziennie inny z rezydentów i rezydentek na 48 godzin dostanie we władanie twierdzę w parku Wieniawskiego w Poznaniu (zobacz wizualizację obiektu do dyspozycji), zaprojektowaną przez Iwo Borkowicza i Olę Korbańską (iwolę) na zaproszenie Malta Festival Poznań 2021*. Ze szczególną uwagą przyjrzymy się projektom osób, których dwudniową rezydencję będą poprzedzać działania procesowe, m.in. warsztaty, praca ze społecznością lokalną lub innymi grupami, śledztwo artystyczne, seria działań terenowych lub internetowych, dyskusja, interwencja.

Zachęcamy do lektury tekstu o projekcie Iwo Borkowicza i Oli Korbańskiej „Nic nie znika, jedynie zmienia miejsce” – instalacji artystycznej, która stanie się także obszarem działań dla zwycięskich projektów z open calla.

Projekty staną się częścią programu Generatora Malta i zostaną zrealizowane w ramach Malta Festival Poznań 2021. 

*31. edycja Malta Festival Poznań planowana jest między 18 a 27 czerwca. Sytuacja może ulec zmianie ze względu na sytuację pandemii Covid-19.

INFORMACJE PRAKTYCZNE 

TERMINY
nabór: 17.03-9.04
ogłoszenie wyników: 13.04
realizacja: Malta Festival Poznań (18–27 czerwca 2021)

KOSZTY
Maksymalny kosztorys jednego projektu to 4500 zł brutto, w tym wynagrodzenie dla autorów/autorek 2500 zł brutto, budżet na produkcję 2000 zł brutto. 

JAK SIĘ ZGŁOSIĆ?
Zgłoszenie do open calla „Zaklepane / Ground Rules” należy wysłać w postaci wypełnionego formularza na adres generator@malta-festival.pl do dnia 9 kwietnia 2021 roku.

REGULAMIN OPEN CALLA
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

JURY OPEN CALLA

Ola Korbańska projektantka i artystka wizualna, absolwentka School of Form (BA) w Poznaniu oraz Design Academy Eindhoven (MA). Przy użyciu mediów takich jak instalacja, design, ilustracja czy tekst, tworzy konceptualne projekty analizujące naturę przedmiotów w kontekście zmienności i ludzkiej percepcji. Jej prace prezentowane były podczas licznych festiwali sztuki i designu (m. in. Salone del Mobile, Dutch Design Week, Designblok Prague). Jest autorką tekstów publikowanych w książkach i magazynach w Polsce i Europie.

Iwo Borkowicz jest architektem i artystą wizualnym. W 2016 został laureatem prestiżowej nagrody Young Talent Architecture Award przyznawanej przez Fundacje Mies Van Der Rohe oraz EAAE Prize przyznawaną przez Europejski Komitet Medali Architektonicznych. W 2017 r Iwo został wybrany jednym z „20 młodych projektantów, którzy kształtują przyszłość projektowania na świecie" przez Design Indaba, World Design Events i Dutch Design Week. Od 2017 roku prowadzi wraz z Adamem Siemaszkiewiczem pracownie JEJU.studio zajmującą się szerokim spektrum działań przestrzennych, od scenografii i rzeźb przez skalę architektoniczną do projektów urbanistycznych.

Joanna Pańczak to socjolożka, teatrolożka, animatorka kultury, badaczka. Programerka Generatora Malta - społecznie zaangażowanej sekcji Festiwalu Malta. Pomysłodawczyni i autorka programów Akademii Miasta - kursu dla artystów, aktywistek i architektów. Współtwórczyni sąsiedzkiej, międzypokoleniowej przestrzeni Lotaryńska 6: Mikro Dom Kultury. Członkini oddolnej inicjatywy wspierającej osoby z doświadczeniem uchodźczym Poznańska Garażówka. Współtwórczyni projektów badawczych sektora kultury.

Marta Jalowska to aktorka, performerka, aktywistka, feministka, absolwentka kulturoznawstwa. Autorka Interwału Pokoju zrealizowanego w ramach Tools for Peace Generatora Malta i współautorka Chcę, trzyetapowej pracy inspirowanej twórczością Eileen Myles. Współzałożycielka i członkini TERAZ POLIŻ. Współautorka koncepcji kuratorskich, m.in.: projektu badawczo-popularyzatorskiego „dziwy polskie", wystaw „Krem i czekolada. Wystawa wokół wspomnień pracownic fabryk Wedla i Polleny-Uroda”, „Świat poszedł do przodu a nóżki zostały na swoim miejscu" i wystawy Sebastiana Winklera “Babcia Tina”. Współzałożycielka i członkini kolektywu Czarne Szmaty (#czsz), z którym redefiniuje przestrzeń publiczną i queeruje narodową symbolikę.