• Wydarzenia towarzyszące
  • Film
  • Wydarzenia towarzyszące

HOMMAGE: PASOLINI. SALÒ, CZYLI 120 DNI SODOMY. SPOTKANIE Z TILDĄ SWINTON I OLIVIEREM SAILLARDEM

Pier Paolo Pasolini,  Tilda Swinton,  Olivier Saillard

Daty wydarzenia

22.06 / niedziela, godz.14:00

Daty wydarzenia

22.06 / niedziela, godz.14:00

Miejsce wydarzenia

Kino Pałacowe CK Zamek

Czas trwania

130 min.

Aplikacja mobilna

Pobierz aplikację mobilną i bądź z nami na bieżąco.

Język

Film prezentowany w oryginalnej ścieżce dźwiękowej z polskimi i angielskimi napisami.

Bilety

Bilety: Kino Pałacowe

Kup bilet

Przegląd pięciu arcydzieł Pier Paola Pasoliniego w kinie Pałacowym | 16-22.06.2025

Przegląd HOMMAGE: PASOLINI stanie się rozszerzeniem kontekstu prezentowanego przez artystów w spektaklu oraz swoistym hołdem, na który Pier Paolo Pasolini zasługuje.  

2 listopada 2025 roku minie 50 lat od tragiczniej śmierci Piera Paola Pasoliniego, włoskiego twórcy uważanego za jednego z najważniejszych „reżyserów-poetów” w historii kina. Wraz z Malta Festival zapraszamy na wyjątkowy przegląd pięciu najważniejszych filmów mistrza prezentowanych w wersji po rekonstrukcji cyfrowej. Układają się one w artystyczny kwintet, który pokazuje pełną rozpiętość talentu i zainteresowań kontrowersyjnego reżysera, poety, eseisty, scenarzysty i aktora.

To Pasolini zafascynowany religią, marksizmem i możliwością rewolucji (Ewangelia wg św. Mateusza, 1964); adaptujący światową literaturę, by opowiedzieć o ludzkiej witalności, seksualności i pragnieniu rozkoszy (Trylogia życia, 1971-1974); oraz autor być może najbardziej bezkompromisowej i obrazoburczej analizy faszyzmu i zniewolenia (Salo, czyli 120 dni Sodomy, 1975).

Od czarno-białej, ascetycznej opowieści o życiu Jezusa (wzbogaconej muzyką Bacha, Prokofiewa i amerykańskim bluesem) do radykalnej wizji piekła na ziemi w Salo, HOMMAGE: PASOLINI uwypukla skrajności, dzięki którym Pasolini pozostaje tak fascynujący i intryguje kolejne pokolenia widzów. Sercem przeglądu jest nieobecna niemal na polskich ekranach Trylogia życia, czyli Dekameron (1971), Opowieści kanterberyjskie (1972) oraz Kwiat tysiąca i jednej nocy (1974): zanurzona w średniowiecznej literaturze, barwna, ludyczna i zmysłowa celebracja ludzkiej cielesności oraz potrzeby zmysłowej miłości, z muzyką Ennia Morricone i scenografią Dante Ferrettiego (Wiek niewinności, Kasyno, Gangi Nowego Jorku).

Kino Pasoliniego to intrygująca klasyka na dzisiejsze, niespokojne czasy: filmy tryskające energią, inspirujące i zaskakujące, a także szokujące swoją bezpośredniością i estetyczną odwagą.

Kuratorzy: Piotr Szczyszyk, Sebastian Smoliński

SALÒ, CZYLI 120 DNI SODOMY, reż. Pier Paolo Pasolini, Francja, Włochy 1975, 117’

Przed projekcją spotkanie z TILDĄ SWINTON i OLIVIEREM SAILLARDEM (60 min.) wokół kina Pier Paola Pasoliniego. Prowadzenie: Sebastian Smoliński

Osławiony przez liczne kontrowersje ostatni film Pier Paola Pasoliniego, wyświetlony premierowo dokładnie dwadzieścia jeden dni po jego tragicznej śmierci na plaży w Ostii. Luźna adaptacja 120 dni Sodomy czyli szkoła libertynizmu Markiza de Sade’a, podzielona na cztery części wzorem Boskiej komedii Dantego, zawiera też motywy z twórczości Nietzschego czy Prousta. Najpełniejszy manifest i dzieło-bluźnierstwo zradykalizowanego artysty w jednym, za pomocą którego definitywnie odcina się od własnej przeszłości i „odchodzi od Trylogii życia”.

Faszystowskie Włochy, rok 1944. Tytułowe Salo to miasteczko na północy, ostatnia ostoja i stolica państwa marionetkowego pod nazwą Włoskiej Republiki Socjalnej (Republika Salò), którą Musolini utworzył po obaleniu jego rządów. Książę, Prezydent, Biskup i Sędzia porywają lokalnych mieszkańców i w odludnej Villi Sorra organizują orgię, poddając ich licznym torturom i poniżeniu. Pasolini przestaje być zachowawczy, odrzuca historię i nie liczy się z przyszłością. Przewidywano, że tym filmem reżyser przewidział swoją śmierć. Film przedstawia bardzo drastyczne sceny sadyzmu, mordów, naturalistycznego ukazania przemocy i seksualnych dewiacji. Krytyka faszyzmu oraz wszelkich totalitaryzmów nigdy nie była tak brutalna, a jednocześnie tak potrzebnym dla Pasoliniego ujściem własnych demonów. Po pojedynczych pokazach kinowych Salo zostało zakazane we Włoszech oraz kilku innych krajach. [Piotr Szczyszyk]

Język: włoski z polskimi i angielskimi napisami

Dla kogo: młodzież, dorośli

Miejsce: Sala 1-Kinowa

Bilety: 60 zł

PROGRAM PRZEGLĄDU:

16.06, g. 20: Ewangelia wg św. Mateusza, reż. Pier Paolo Pasolini, Francja, Włochy 1964, 137’ zapowiedź: Piotr Szczyszyk | Sala 1-Kinowa

17.06, g. 20: Dekameron, reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy, Francja, RFN 1971, 111’ | zapowiedź: Piotr Szczyszyk | Sala 1-Kinowa

20.06, g. 18.30: Opowieści kanterberyjskie, reż. Pier Paolo Pasolini, Francja, Włochy 1972, 111’ | zapowiedź: Sebastian Smoliński | Sala 1-Kinowa

21.06, g. 18: Kwiat tysiąca i jednej nocy, reż. Pier Paolo Pasolini, Francja, Włochy 1974, 130’ | zapowiedź: Sebastian Smoliński | Sala 1-Kinowa

22.06, g. 14: Spotkanie z Tildą Swinton oraz Olivierem Saillardem, Prowadzenie: Sebastian Smoliński + projekcja filmu Salo, czyli 120 dni Sodomy, reż. Pier Paolo Pasolini, Francja, Włochy 1975, 117’ | Sala Wielka

Udostępnij informację o wydarzeniu