• Scena polska
  • Teatr

ELIZABETH COSTELLO | J.M. COETZEE

SIEDEM WYKŁADÓW I PIĘĆ BAJEK Z MORAŁEM
Krzysztof Warlikowski & Nowy Teatr

Daty wydarzenia

14.09 / sobota, godz.17:00

Daty wydarzenia

14.09 / sobota, godz.17:00

Miejsce wydarzenia

Sala Ziemi

Czas trwania

4 godz.

Aplikacja mobilna

Pobierz aplikację mobilną i bądź z nami na bieżąco.

Język

Polski z napisami angielskimi

Trigger warnings

światło stroboskopowe, głośny dźwięk, obiekty imitujące zwierzęta

Dostępność

  • Spektakl odbywa się na Dużej Scenie Teatru Wielkiego
  • Spektakl z audiodeskrypcją
  • Miejsce przystosowane architektonicznie do osób o ograniczonej sprawności ruchowej
  • Na widowni znajdują się miejsca dla osób poruszających się na wózkach
  • Dostępna jest toaleta przystosowana do osób z niepełnosprawnościami
  • Istnieje możliwość wejścia z psem przewodnikiem.
  • Na terenie Teatru umieszczone tabliczki informacyjne w brajlu.
  • Dla osób niedosłyszących funkcjonuje pracujący na podczerwieni modulator SI1015

Więcej informacji przeczytasz na stronie z opisem miejsca.

Dostępność miejsca

Bilety

Bilety wyprzedane

Najnowszy spektakl Krzysztofa Warlikowskiego, zrealizowany w Nowym Teatrze, wraca do Polski po premierowym tournée po Europie.

Elizabeth Costello to bohaterka, która nie jest wyłącznie fikcyjnym, literackim bytem. Można powiedzieć, że stała się artystycznym i życiowym alter ego Coetzeego, wypowiadającym się w jego imieniu, zastępującym go, kiedy zaczął ukrywać się za jej plecami lub używać jej jako tarczy, jakby chciał zrzucić na nią odium krytyki, niezgody i złości odbiorczyń i odbiorców , uczestniczek i uczestników akademickich dyskusji i sporów. Jak sam twierdzi, Costello wdziera się nie tylko do jego wyobraźni i pisarskich planów, ale także zabiera głos – jego głos – w kwestiach filozoficznych, ekologicznych, społecznych i egzystencjalnych, przemawia i apeluje do sumień w sprawie losu zwierząt, nierówności społecznych i wykluczenia osób starszych czy kalekich. Sama też wdziera się do jego utworów, w których autor nie planował jej umieścić. Można ją zatem uznać za rodzaj upiora, wołającego głosu lub dybuka czy innej zbłąkanej duszy. Lub po prostu za ulubioną figurę, która maniakalnie powraca do swojego twórcy.

Postać pisarki Elizabeth Costello pojawiła się po raz pierwszy w 1999 roku, kiedy Johna Maxwella Coetzeego zaproszono do wygłoszenia dwóch wykładów na uczelniach w Stanach Zjednoczonych, których tematem była właśnie ona. Odtąd autor napisał jeszcze kilka utworów, w których pojawiała się ta postać, a jej biografia stopniowo zaczęła się rozrastać. W 2003 roku pisarz poświęcił jej odrębną  powieść, którą zatytułował Elizabeth Costello. Costello jest również ulubioną i często nieplanowaną postacią teatru Krzysztofa Warlikowskiego. Pojawiała się dotąd w jego pięciu spektaklach: w jednych pod swoim nazwiskiem, w innych głosu użyczały jej inne postaci. Ale jeszcze nigdy reżyser nie poświęcił jej całego spektaklu, choć – jak pokazuje jego dotychczasowy dorobek – domaga się ona jego uwagi i nawiedza go chyba równie często, jak swojego pierwotnego twórcę. W swoim najnowszym przedstawieniu Warlikowski realizuje w końcu plan, o którego istnieniu może  dotąd nie wiedział, który jednak wydaje się bardzo logiczny, biorąc pod uwagę, ile razy zapraszał Elizabeth do ukazania się w świecie jego teatru.

Partnerem wydarzenia jest Grupa MTP. 

Reżyseria: Krzysztof Warlikowski
Scenografia, kostiumy: Małgorzata Szczęśniak
Reżyseria świateł: Felice Ross
Scenariusz na podstawie utworów J. M. Coetzeego “Elizabeth Costello”, “Powolny człowiek”, “Moral Tales”: Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński. 

Obsada: Mariusz Bonaszewski, Magdalena Cielecka, Andrzej Chyra, Ewa Dałkowska, Bartosz Gelner,Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Maja Komorowska, Hiroaki Murakami, Maja Ostaszewska, Ewelina Pankowska, Jacek Poniedziałek, Magdalena Popławska

Muzyka: Paweł Mykietyn
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Szczęśniak
Współpraca: Łukasz Chotkowski, Mateusz Górniak, Anna Lewandowska
Dramaturgia: Piotr Gruszczyński
Współpraca artystyczna: Claude Bardouil
Reżyseria świateł: Felice Ross
Wideo i animacje: Kamil Polak
Charakteryzacja: Monika Kaleta

Asystent reżysera: Jeremi Pedowicz
Inspicjent: Łukasz Jóźków
Koordynacja techniczna: Paweł Kamionka
Dźwięk: Mirosław Burkot
Światło: Dariusz Adamski
Wideo: Tomasz Jóźwin
Napisy: Zofia Szymanowska
Tekst audiodeskrypcji: Aleksandra Bratkowska
Czytanie audiodeskrypcji: Aleksandra Bratkowska

Koprodukcja: Schauspiel Stuttgart, Festival d’Avignon, Théâtre de Liège, La Colline – théâtre national, Paryż, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Athens Epidaurus Festival, Ateny, Malta Festival
Partnerzy: Kinoteka, IAM, Culture.pl, Instytut Francuski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
Nowy Teatr jest finansowany przez m.st. Warszawa

Copyright for Elizabeth Costello © 2003 by J. M. Coetzee
Copyright for Slow Man © 2005 by J. M. Coetzee
Copyright for Moral Tales © 2017 by J. M. Coetzee
Copyright for Interview © 2018 by J. M. Coetzee; Soledad Costantini
Arranged by the Peter Lampack Agency, Inc.
„Elizabeth Costello” w przekładzie Zbigniewa Batki
„Powolny człowiek” w przekładzie Magdaleny Konikowskiej
Opowiadania „Gdy kobieta się starzeje”, „Próżność”, „Szklana ubojnia” w przekładzie Jacka Poniedziałka
W spektaklu wykorzystano pracę wideo „Anywhere Out of the World” (2000) Philippe Parreno.

Udostępnij informację o wydarzeniu