Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

Zamknij

27/06 — 03/07 2022

grafika: Bękarty
Galeriagrafika: Bękarty

Festiwal Malta zrealizuje 9 z 111 nadesłanych zgłoszeń do programu Generatora Malta „Zaklepane / Ground Rules”. Zwycięskie prace z obszaru sztuki i aktywizmu, związane ze społecznym kontekstem ziemi, będzie można oglądać w parku Wieniawskiego podczas 31. edycji festiwalu w czerwcu.

Jury w składzie Iwo Borkowicz, Ola Korbańska, Marta Jalowska, Joanna Pańczak oraz Sonia Borkowicz nagrodziło 5 projektów w programie Generatora Malta, dodatkowo jury postanowiło wyróżnić 4 prace, które także zostaną zrealizowane w ramach Festiwalu Malta.

Organizatorzy dziękują wszystkim, którzy przygotowali swoje propozycje projektów skupionych wokół tematu ziemi, jej zasobów i prawa własności gruntów. Wśród nadesłanych 111 prac pojawiło się także 31 wniosków z zagranicy! Poniżej publikacja werdyktu jury „Zaklepane / Ground Rules”:

Laureatki i laureaci:

Maria Dutkiewicz & Karolina Wajman „Mój dom to mój dół" – za szczerość, poczucie humoru i siłę w prostym geście. Projekt w osobisty i dosadny sposób obnaża niezwykle aktualny temat kryzysu mieszkaniowego i związanych z nim krzywd, nadając twierdzy funkcję tymczasowego, ale własnego domu, a także miejsca badań terenowych.

Edka Jarząb / Kolektyw Uskoki „Uskoki FM" – za włączenie przestrzeni audialnej w dyskusję na temat ziemi, terytorium i wpływów, za pomocą fal radiowych. Projekt wykorzystuje potencjał niepodległościowy twierdzy, która na 48h zamieni się w siedzibę radia – tymczasową strefę autonomiczną. Za pirackość, aspekt aktywistyczny oraz inkluzywność projektu.

Anna Kędziora „Kwiaciarnia" – za podjęcie wątku ekspansywnej deweloperki miejskiej, która usuwa (często bezpowrotnie) ludzkich i nieludzkich mieszkańców. Za przemianę twierdzy w tymczasowe miejsce schronienia dla roślinnych przesiedleńców z obszarów zagrożonych, zaangażowanie ekspertek w ich bliższe poznanie oraz uczestniczek i uczestników festiwalu w otoczenie ich opieką.

Luca Spano „For Sale" – za wykorzystanie twierdzy do ekspozycji mechanizmów kapitalistycznych transakcji dot. gruntów, napędzających spiralę spekulacji. Za pracę z narzędziem fotografii, za pomocą którego ziemia może stać się „visual estate" – nieruchomością do posiadania w postaci obrazu.

Karolina Szczypek „Czasami nie rozumiem kim jest ziemia" – za przywrócenie nadziei poprzez nadanie fragmentowi ziemi osobowości prawnej. To krok dalej od ogłoszonej przez iwolę niepodległości kawałka terytorium, w stronę jego emancypacji i upodmiotowienia. Za próbę stworzenia prawnego precedensu, podjęcia działań legislacyjnych oraz włączenie w ten proces mieszkanek i mieszkańców.


Wyróżnienia:

Oriol Fuster Cabrera „Polacos Space / Catalan Pavilion" – za przewrotne ujęcie tematu ziemi w kontekście relacji przynależności kulturowej, terytorialności oraz języka na przykładzie hiszpańskiego słowa „polacos" i jego użycia w mowie potocznej. Projekt wykorzystuje niepodległość twierdzy, by stworzyć w niej „Catalan Pavilion".

Paula Kaniewska „Strefa wydobycia Poznań” – za odkrycie złóż gazu, ropy i węgla brunatnego na mapach geologicznych Poznania i zwrócenie uwagi na ich niebezpieczną moc sprawczą w projektowaniu przyszłości. Za projekt spekulatywny, który pozwoli wcielić się poznaniakom i poznaniankom w sytuację społeczności przesiedlanych i pozbawianych prawa do decydowania o ziemi, na rzecz globalnych korporacji i eksploatacji zasobów.

make LARMO (Paulina Woźniczka, Weronika Krupa) „Hałda wulkaniczna ziemia" – za „ukochanie zniszczonych ziem" czyli odnalezienie potencjału w pokopalnianych, bezużytecznych i groźnych hałdach powstałych na skutek działalności człowieka. Za pomysł reinterpretacji relacji człowiek-ziemia poprzez spojrzenie na obszary poprzemysłowe jako miejsce kultu.

new visions (Margaret Amaka Ohia-Nowak, Agnieszka Bułacik) „Ta ziemia nie należy do nas, to my należymy do tej ziemi" – za podjęcie tematu eksploatacji i wyzysku ziemi w kontekście praktyk kolonializmu. Za wrażliwość oraz podważenie statusu quo, utartych mechanizmów kulturowych poprzez próbę „dekolonizacji umysłów i ciał" uczestniczek i uczestników festiwalu.